Informacje
memento z Mazowsza
40675.74 km wszystkie kilometry
5591.61 km (13.75%) w terenie
65d 02h 20m czas na rowerze
21.03 km/h avg
5591.61 km (13.75%) w terenie
65d 02h 20m czas na rowerze
21.03 km/h avg
Kategorie
100up.97 200up.7 300up.2 imprezy rowerowe.4 inne.522 wycieczki jednodniowe.40 wycieczki kilkudniowe.44 wypady w teren.1582015
Ciekawsze wypady - będą jak gdzieś pojadę
w przygotowaniuMoje rowery
Moje zdjęcia
Tu jeździłem
Archiwum
- 2017, Czerwiec.21.0
- 2017, Maj.6.0
- 2017, Kwiecień.3.0
- 2017, Marzec.4.0
- 2016, Grudzień.2.0
- 2016, Listopad.6.2
- 2016, Październik.7.0
- 2016, Wrzesień.3.0
- 2016, Sierpień.7.10
- 2016, Lipiec.3.0
- 2016, Czerwiec.9.3
- 2016, Maj.21.11
- 2016, Kwiecień.16.34
- 2016, Marzec.15.8
- 2016, Luty.6.2
- 2016, Styczeń.3.9
- 2015, Grudzień.7.7
- 2015, Listopad.10.7
- 2015, Październik.6.12
- 2015, Wrzesień.7.0
- 2015, Sierpień.14.14
- 2015, Lipiec.11.2
- 2015, Czerwiec.6.0
- 2015, Maj.13.3
- 2015, Kwiecień.12.9
- 2015, Marzec.1.0
- 2015, Styczeń.3.10
- 2014, Grudzień.3.2
- 2014, Listopad.7.2
- 2014, Październik.16.19
- 2014, Wrzesień.5.0
- 2014, Sierpień.8.2
- 2014, Lipiec.9.0
- 2014, Czerwiec.5.17
- 2014, Maj.12.11
- 2014, Kwiecień.11.4
- 2014, Marzec.8.2
- 2014, Luty.2.0
- 2013, Grudzień.2.0
- 2013, Listopad.6.0
- 2013, Październik.13.4
- 2013, Wrzesień.10.9
- 2013, Sierpień.4.10
- 2013, Lipiec.13.8
- 2013, Czerwiec.13.11
- 2013, Maj.12.12
- 2013, Kwiecień.8.15
- 2013, Marzec.3.0
- 2013, Luty.2.5
- 2013, Styczeń.2.2
- 2012, Grudzień.4.14
- 2012, Listopad.6.2
- 2012, Październik.5.12
- 2012, Wrzesień.9.5
- 2012, Sierpień.13.7
- 2012, Lipiec.15.22
- 2012, Czerwiec.11.8
- 2012, Maj.16.24
- 2012, Kwiecień.11.10
- 2012, Marzec.7.9
- 2012, Luty.4.11
- 2012, Styczeń.2.7
- 2011, Grudzień.3.14
- 2011, Listopad.1.0
- 2011, Październik.6.2
- 2011, Wrzesień.4.0
- 2011, Sierpień.8.12
- 2011, Lipiec.5.5
- 2011, Czerwiec.7.4
- 2011, Maj.6.0
- 2011, Kwiecień.9.6
- 2011, Marzec.4.6
- 2010, Listopad.1.0
- 2010, Październik.2.0
- 2010, Wrzesień.3.12
- 2010, Sierpień.9.4
- 2010, Czerwiec.2.4
- 2010, Maj.5.26
- 2010, Kwiecień.3.6
- 2010, Marzec.3.4
- 2010, Luty.2.12
- 2009, Grudzień.2.4
- 2009, Listopad.2.2
- 2009, Październik.1.0
- 2009, Wrzesień.6.10
- 2009, Lipiec.10.45
- 2009, Czerwiec.1.0
- 2009, Maj.8.48
- 2009, Kwiecień.6.26
- 2009, Marzec.5.20
- 2009, Luty.4.14
- 2009, Styczeń.1.11
- 2008, Grudzień.1.2
- 2008, Listopad.4.8
- 2008, Wrzesień.3.4
- 2008, Sierpień.25.11
- 2008, Lipiec.14.35
- 2008, Czerwiec.10.57
- 2008, Maj.13.39
- 2008, Kwiecień.6.17
- 2008, Marzec.6.24
- 2008, Luty.4.4
- 2008, Styczeń.1.0
- 2007, Grudzień.2.9
- 2007, Listopad.1.1
- 2007, Wrzesień.5.2
- 2007, Sierpień.8.0
- 2007, Lipiec.11.2
- 2007, Czerwiec.12.0
- 2007, Maj.5.0
- 2007, Kwiecień.5.0
- 2007, Marzec.3.1
- 2007, Luty.1.0
- 2007, Styczeń.1.0
Wpisy archiwalne w miesiącu
Kwiecień, 2016
Dystans całkowity: | 1011.31 km (w terenie 91.00 km; 9.00%) |
Czas w ruchu: | 29:40 |
Średnia prędkość: | 22.58 km/h |
Liczba aktywności: | 16 |
Średnio na aktywność: | 63.21 km i 2h 41m |
Więcej statystyk |
d a n e w y j a z d u
Z pracy33.23 km
0.00 km teren
01:35 h
20.99 km/h
Pojawił się luz na łożyskach HTII po 4100 km. Szybko.
Zwykle dało się na tym przejechać ok. 10000km.
Shimano to goowno.
d a n e w y j a z d u
km>25.64 km
0.00 km teren
01:15 h
20.51 km/h
713<
d a n e w y j a z d u
713 <20.86 km
0.00 km teren
00:56 h
22.35 km/h
d a n e w y j a z d u
Szosą Brzeską219.89 km
0.00 km teren
08:26 h
26.07 km/h
Warszawa-Siedlce-Terespol
W skrócie:
http://www.pragapld.waw.pl/pomnik-szosy-brzeskiej....
https://warszawanieznana.wordpress.com/2010/05/21/...
W latach 1820-1823 wybudowano brukowaną drogę (AERE PUBLICO SILICE STRATA) łączącą Warszawę z Brześciem. Mimo, że solidnych dróg łączących Warszawę z innymi miastami wybudowano i wyremontowano w tym okresie kilka, to ta jedna, jako budowana zupełnie od podstaw stała się pewnym symbolem. Jednym z inicjatorów jej budowy był Stanisław Staszic - dyrektor generalny Wydziały Przemysłu i Kunsztów w ówczesnym odpowiedniku MSWiA, jeden z czołowych przedstawicieli polskiego oświecenia, działacz społeczny i propagator idei (od)budowy polskiego przemysłu.
Szosa brzeska wybudowana została zupełnie od zera. W przeciwieństwie do szosy kaliskiej, radomskiej czy grójeckiej nie była wytyczona śladem starych działających niemal od średniowiecza szlaków i pewnie dlatego jej budowa była tak ważnym wydarzeniem. Swoją drogą to ciekawe, że te stare szosy są wytyczone niemal od linijki. Jadąc do Terespola praktycznie nie musiałem sięgać po mapę bo moja droga zawsze biegła prosto. Do tego równy szpaler drzew pamiętających jeszcze remont drogi z lat 30. XX w.
Jej budowa była podyktowana względami polityczno-ekonomicznymi. Usprawniono komunikację Warszawy z Imperium Rosyjskim, a tym samym ułatwiono transport towarów i surowców z Królestwa Polskiego w głąb chłonnego rynku carskiej rosji. Ciekawe w jakim stopniu zależało na tym trakcie carskim wojakom... Chyba bardzo, bo droga była wyjątkowo szeroka. Jej walory militarne (jeśli tak można powiedzieć) wykorzystali Rosjanie do przemieszczenia swoich oddziałów w czasie Powstania Listopadowego - duża część bitew z 1831 r. miała miejsce właśnie wzdłuż tego traktu.
W sumie budowa szosy brzeskiej była pierwszym takim przedsięwzięciem w naszej historii. Oba końce szosy ozdobiono dwoma bliźniaczymi żeliwnymi obeliskami. Jeden ustawiony został przy Grochowskiej w Warszawie a drugi w Terespolu (przedmoście Brześcia). Powierzchnia obelisków ozdobiona została reliefami przedstawiającymi trzy największe miasta leżące przy na trasie: Warszawę (na reliefie jest podobizna Zamku Królewskiego i kopuła ewangelickiego kościoła św. Trójcy), Siedlce (charakterystyczna bryła ratusza) i Brześć (zamek w Brześciu, kościół i most nad Bugiem) oraz realistyczne scenki pokazujące proces budowy drogi ("w trudzie i znoju"). Trochę trąci to socrealistyczną deifikacją ludu pracującego... ale chyba widać, że idee socrealu są kontynuacją wzorców z poprzednich epok. Wiele tu też nawiązań do antyku.
Ciekawostką jest fakt, że zarówno na terespolskim jak i na warszawskim obelisku znajdują się puste miejsca po medalach pierwotnie przymocowanych do pomnika - upamiętniały one cara więc, jak tylko było to możliwe, zostały zdemontowane... ale nie do końca. Nie wiem czy przez nieuwagę, czy splot wydarzeń na warszawskim monumencie wciąż widnieje medalion z łacińskojęzyczną inskrypcją o treści mniej więcej takiej: "Aleksander I Pawłowicz, cezar, august, imperator rosyjski, król polski, zlecił budowę drogi". Dużo się takich zabytków nie uchowało.
Na innym medalu widać przedstawienie Janusa - rzymskiego boga, patrona dróg, mostów i wszelakich początków.
W historii drogi łączącej Warszawę z Brześciem przewija się historia Polski, Rosji i starożytnego Rzymu. Taka ciekawostka.
Złoty Ułan w Kałuszynie :/ © LesnyDziad
Droga na Brześć... © LesnyDziad
Siedlecki rathaus © LesnyDziad
Taka sytuacja... Plus jest taki, że można posłuchać białoruskich stacji radiowych. W jednej z nich była jakaś mega-kumulacja: "cenną" wygraną można było sobie wylosować. Dodzwoniły się dwie osoby. Siergiej wygrał bilet na rodeo w jakimś parku rozrywki, Natasza Chevroleta na weekend i benzyny za miliony rubli. W wiadomościach o 15 był news, że dealer Chevroleta "Moto Driver" ma jakąś kuszącą promocję.
Pozostałości pałacu Radziwiłłów w Białej Podlaskiej - brama z wieżą i oficyny. Tu też pojawiły się motywy antyczne - brama wjazdowa wzorowana jest ewidentnie na rzymskich łukach triumfalnych. Nad jednym z bocznych wejść umieszczono popiersie Radziwiłła jako króla Sarmatów © LesnyDziad
Kolekcja srebrnych kieliszków w miejscowym muzeum. Jesteśmy na wschodzie © LesnyDziad
Muzeum ikon w Białej Podlaskiej © LesnyDziad
Tak to drzewiej wyglądało.... Pałac Radziwiłłów w Białej Podlaskiej © LesnyDziad
Śmieciowe żarcie i odwieczne pytanie: żreć żeby jeździć, czy jeździć żeby żreć? © LesnyDziad
Pierwsze forty = twierdza brzeska coraz bliżej © LesnyDziad
Fragment Muru Berlińskiego przy granicy z Białorusią - polska polityka zagraniczna © LesnyDziad
Terespol zdobyty © LesnyDziad
Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej w Terespolu - identyczny jak ten stojący w Warszawie © LesnyDziad
Fragment torowiska kolejki fortecznej pod prochownią w Terespolu © LesnyDziad
Cmentarz prawosławny w Terespolu. Kaplica cmentarna bardzo rosyjska w swojej formie © LesnyDziad
Za Bugiem już Łukaszenkostan © LesnyDziad
Koniec Jewro Sojuza jest bliski © LesnyDziad
Cerkiew św. Apostoła Jana Teologa w Terespolu (XVIII w.) © LesnyDziad
Drewniana zabudowa Terespola © LesnyDziad
Pomnik "bratniego" narodu © LesnyDziad
Na każdym kroku czuć, że się jest kilkaset metrów od terenów byłego ZSRR. Na trzy zapytane o drogę osoby dwie odpowiedziały "pa ruski pażałsta" © LesnyDziad
Fort VI - Twierdza Brześć © LesnyDziad
Na zakończenie © LesnyDziad
Terespol jest lepiej skomunikowany ze światem niż Białystok, Olsztyn czy Radom © LesnyDziad
+6G
d a n e w y j a z d u
Pętla przez Otwock Wielki i Górę Kalwarię100.00 km
15.00 km teren
h
km/h
- zjazd z Kopca Powstania Warszawskiego
- Wałem Miedzeszyńskim
- Urzecze
- singiel nad Wisłą
- Pałac w Otwocku Wielkim
- sady
- Straż Miejska w Górze Kalwarii
- drewniany dwór i zdewastowany park romantyczny w Turowicach z "akweduktami" i "pawilonem gotyckim"
- "kiełbaska" w Powsinie
- bruk w Natolinie
- powrót górą skarpy
Fot. 3 i 6 by R.W.
d a n e w y j a z d u
713 >21.59 km
0.00 km teren
01:01 h
21.24 km/h